Tuesday, December 21, 2010

I am Pro at Danish

This post is just to brag about how Danish I am (except not really). I bought a bike for really cheap and will ride it once the snow slows down a little bit. I did not go to the doctor for my foot because I am an idiot, but it seems to be getting better with time so if it still hurts after Christmas I am going to go have it checked. I promise. Going to go to Christmas in Tivoli today and after to my friend's university's Christmas party. I am still stressed, still homesick for the holidays, and still running on a little bit frayed emotions.

Here is my Danish final, I know that no one who reads this really speaks Danish, but after all, this IS my bragging post. I made this into a scrapbook type deal with lots of pictures. Maybe I will show it to you if you ask nicely when I get back to the states:


Hej. Jeg hedder Julia. Jeg kommer fra USA fra det nordlige California nær San Francisco fra byen Sunnyvale. Om sommeren bor jeg med mine forældre i Sunnyvale. Jeg studerer i byen Rohnert Park. Jeg studerer psykologi og pædagogik på universitetet Sonoma State. Jeg vil gerne være børnepsykolog og arbejde med børn, der er ikke lykkelig. Jeg vil gerne hjælpe dem med at vokse op godt. Jeg vil også gerne blive en mor og blive gift.
Min familie i er Sunnyvale. Min mor hedder Sylvia. Min far hedder Mike. Mine forældre er gift. Min mor er musiklærer. Min far arbejder også med musik. Jeg er ikke enebarn. Jeg har en storesøster. Min søster hedder Marjorie. Hun er 25 år. Hun studerer musik på universitetet i California. Jeg har også en kat og hun hedder Daisy.
Jeg er kommet til Danmark for at studere. I Danmark jeg studerer på DIS. I Danmark bor jeg i centrum på Københavns Universitet på DIS Shared Housing. Jeg bor i et gammel hospitalet. Det er smukt men der har været problemer fordi det er super gammel. Jeg kan godt lide mit danske hjem og jeg skal bo der hele året. I mit hus kan jeg godt lide slappe af, snakke med venner og sove. Om fredagen plejer jeg at gå til fest. Jeg er nødt til lave hjemmearbejde om søndagen. Til DIS tager jeg bussen eller går.
Den første weekend i Danmark var det min fødselsdag. Jeg var nitten år gammel, men nu jeg er tyve år. På min fødselsdag var vi i Frederiksborg slot om morgenen og i Tivoli om aftenen. Jeg har ikke spise dansk fødselsdagsmad men jeg var på Hard Rock Cafe og jeg spiste en California Burger.
Jeg kan godt lide min danske hjemkundskabsklasse fordi jeg godt kan lide dansk mad og jeg kan også godt lide at lave mad med mine venner. Jeg plejer at lave mad med min ven en gang om ugen. Vi ofte lave roer og gulerødder og frikadeller. Efter at have lavet mad spiser vi sammen. Det er hyggeligt.
I weekenden kan jeg godt lide at gå en tur. Jeg plejer at gå til Botanisk have først, dernæst til Nyboder, Kastellet, Den lille Havfrue (Hun var rejst til Kina, men hun er tilbage nu.), Amalienborg (Jeg vil gerne se dronningen, men jeg har ikke set hende endnu.), Kongens Nytorv, Strøget, og hjem igen. Jeg kan godt lide at København er lille.
Med DIS var jeg på Fyn i Danmark, i England, i Tyskland og i Sverige. På Fyn studerede vi pædagogik. I England studerede vi også pædagogik men i byen Greenwich vi så Johnny Depp! Efter London var jeg i byerne Windsor, Salisbury, og Liverpool uden DIS. I Sverige var jeg eventyrlysten med min ven Amanda. Vi tog til Tyskland for at se julemarkeder.
I november var jeg i Schweiz, Tyskland, Luxembourg, Belgien og Nederlandene. Jeg kan godt lide at rejse i Europa. Jeg rejste uden venner men jeg kan godt lide det. Jeg synes Schweiz er smuk.
Jeg kan godt lide at rejse men jeg var lykkelig for at komme hjem til København. Hver torsdag er jeg i en børnehave. Jeg tager to busser til Brønshøj for at lege med børn. Børnene er tre, fire, fem eller seks år gammel. Vi høre musik, male, spise frokost, synge, danse og hele tiden lege. Jeg kan godt lide at lege i sne.
Jeg elsker sne! Danmark er hvor jeg så min første sne. Jeg synes at sne er magisk.
Jeg kan også godt lide dansk juletid. Til jul skal jeg til Aalborg i Jylland. Min ven fra kirke og hendes familie bor i Aalborg og jeg er super spændt at besøge hende. Jeg savner juletid med min familie men jeg tror jul i Danmark er særligt. Efter jul skal jeg til Paris for at fejre Nytårsaften. Jeg skal rejse i Frankrig og Italien i januar indtil jeg er nødt til at komme hjem for at starte i skole.
Jeg kommer til at savne første semester men jeg kan godt lide ikke at sige farvel til Danmark. Jeg elsker Danmark og jeg tror maj vil komme for tidligt.

1 comment:

  1. Awesome! I could understand most of it - just proof that you SHOULD brag about it because in a few years you will forget a whole lot of this language you have worked so hard to learn. I hope you are having a wonderful break and spending time with Danish friends!

    ReplyDelete